Pilsētas ainava: Te kaut ko ceļ? 12

Tikko biju atgriezies no neliela izbrauciena ārpus galvaspilsētas. Patīkams, apcerīgs vakars. Jāiet kājām. Virzienā no centra uz Cēsu ielu. Šķērsojot brīvības un matīsa/miera ielas krustojumu, pacēlu galvu un pārsteigumā kaut ko norūcu. -Tur kur vēl tikko atradās 'karstā maize', tagad bija tukša vieta un gruvešu atlikums.

Iesaki citiem:

Nu, protams, protams. No 'karstās maizes' tur jau sen vairs ne vēsts nebija. Viens no "N" gadījumiem Rīgā. Šoreiz tik tā vairāk pie sirds pieķēra. Vai zudis personīgs, kolektīvs orientieris telpā? Šoreiz ne par to. Nedz par "vajadzētu, tomēr, saglabāt". Drīzāk par šiem gruvešiem.

No vienas puses, tirgus dinamika pilsētas telpā to arī nozīmē: gruveši jeb 'drīz gruvešos'. Oktobra 'Rīgas Laikā', esejā par arhitekta Aratas Isodzaki izstādi Maskavā, Grigorijs Revzins aplūko gruvešu jautājumu. Pilsētas apsēstība ar 'nepabeigtību'. 60 -to gadu avangarda ahritekti pilsētas drupās redzēja potenciālu jauna, labāka sākuma celšanai. Situacionisti (Situationists) un margināli 'Bauhaus' arhitekti, piemēram, iztēlojās, ka Amsterdamas karti varētu uzlikt pa virsu Parīzei. Man saistošie plāni pāri tavējiem. Burtiski. Šodien, ticība progresam zudusi. Atlikusi ideja -mani plāni ir sākušies, tavi plāni ir beigušies. Arī process palicis tik pat burtisks: 'Šeit drīzumā taps jauns biroju ēku komplekss'.

Vai ideja par gruvešiem, kā vienīgo pastāvīgo pilsētas ainavu ir avangards? Diez vai. Beidzot kļuvusi par ikdienu? Diez vai. Tā visu laiku bijusi ikdiena. Post-padomju telpai raksturīgajām blokmājām tika plānveidīgi paredzēts 'gruvešu' jeb derīguma termiņš. Piemēram, 40 -50 gadi. Vēstures, arhitektūras pieminekļi? -Tos no laika zoba un postījumu gruvešiem pasargā tikai vara. Piemēram, kolektīvās atmiņas veidošanai vai pārdefinēšanai. Sarunā pārņemšanu, dzēš visas ideoloģiskās pēdas, vienojas par patreizējo simboliku un iemitina savu godību. Mūsdienu arhitektūra? -Ir daži piemēri uz Kr. Barona ielas, bijušo publisko skvēru vietā. Ir arī uz Krasta ielas. Mūsdienīguma 'ēnas puse'. Tajos izmantotie materiāli, mērogs, novietojums telpā un suģestējošā estētika ir tik 'iespaidīga', ka tos 'izcelt' mūsdienu vajadzībām varēs tikai tad, ja prasmīgi spēs noslēpt visas iepriekšējas desmitgades iezīmes.

Ātra peļņa, nekustamā īpašuma potenciāls, apdzīvotības un nodarbinātības dinamika utt., jau izsenis padarījis pilsēt -vides nopostīšanu un celšanu par dienaskārtību, nevis pārejošu parādību. Līdz ar citām lietām, mainījies vienīgi temps un plūsma. "Pilsēta - tā ir tāda vieta, kur matērija visu laiku sabrūk un rodas, savācas un atkal sabirst, un sabrukums arī ir radīšana, bet radīšana ir sabrukums (Revzins, G. 68. Gada Ļaunuma Gari. Rīgas Laiks., 07/11: 44).

Iesaki citiem:
Creative commons CREATIVE COMMONS LICENCE ĻAUJ RAKSTU PĀRPUBLICĒT BEZ MAKSAS, ATSAUCOTIES UZ AUTORU UN PORTĀLU PROVIDUS.LV, TAČU PUBLIKĀCIJU NEDRĪKST LABOT VAI PAPILDINĀT. AICINĀM ATBALSTĪT PROVIDUS.LV AR ZIEDOJUMU!

Komentāri (12) secība: augoša / dilstoša

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Janis 29.05.2009 17:40
Labdien, Viesturs. Mana mamma izlasīja Dienā, ka Viesturs saka, ka K.Ulmanis izdarījis daudz negelibu. Lūdzu atsūti uz amata@sveiks.lv kādu negelibu uzkaitījumu.
Paldies.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Beibe 09.05.2009 18:06
Paldies, Rita, par mīļo sarakstiņu!
Bet Ziedoņdārza ēkas gan ir viens vienīgs izķēmojums un izņirgāšanās par parku!!!

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

daina 20.11.2007 15:26
nu kapeec tu vairaak neraksti? ir tachu interesanti lasiit

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Maris Ērenpreiss 17.11.2007 11:25
ta ir manu sen4u rupnica!!!! :)

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

rita 01.11.2007 19:29
sexy runājot par moderno ir reāli atbilstošs vārds. paldies Rita!

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Rita 31.10.2007 16:26
Es, protams, nedomāju, ka ir jāsaglabā katra koka mājā tikai tāpēc, ka tā ir koka. Bet ir taču iespējams atrast cieņpilnu kompromisu starp veco un jauno. Ir iespējams veco padarīt 'sexy'. Nevis ātri nojaukt (vai nodedzināt), lai uzbūvētu neizteiksmīgu kluci. Vai ēku modernizēt, uzklājot vecajām koka grīdām lētu laminātu un nomainot koka logus ar baiso plastmasu.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

daina 31.10.2007 14:18
un "Ērenpreisa" rūpnīca pie VEF tilta

bet varbūt labi, jo stāsts citādi tiktu aizmirsts. vienīgi baida, ka cilvēki, kuriem nauda spīd acīs, ir ļoti neuzmanīgi pret detaļām, kontekstiem, faktiem, respektīvi, viņi tos izmanto peļņas gūšanai, tēla veidošanai, līdz ar to stāsti pēc vajadzības tiek uzprišināti

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Viesturs 31.10.2007 13:58
Māca nepieķerties. Un šī dinamika arvien pieaugs. No otras puses, anekdotiskā līmenī 'turpināšanos' var novērot. -Vietas un ēkas vecais stāsts tiek izmantots lai piesaistītu pie jaunās/atjaunotās ēkas (dzīvojamā ēkas Ziedoņdārzā, Vēsturiskais nams Valdemāra ielā utt).

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

daina 31.10.2007 11:50
pilsēta māca nepieķerties:) bet par arhitektiem - maizes darbs, maizes filozofija

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Dita 31.10.2007 11:46
Man ar' par "karsto maizi" nosāpēja sirds. Es tik' tagad baidos, ka nenojauc to skaisto koka māju ar tornīti, kas ir Nordeķu parka galā, pie Iļģuciema apļa. Ne vienmēr gruveši ir sākums kaut kam skaistākam.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Rita 31.10.2007 11:06
Jā, par "karsto maizi" sāp sirds. Ļoti. Tas tomēr bija "neiborhūda" zīmols. "Karstā maize" ir papildinājusi diezgan garo zaudējumu sarakstu, kurā ir arī romantiskā un savrupā koka māja Jāņa Asara ielā pie parka, koka māja ar tornīti vietā, kura tagad atrodas veikals Zara, vēl viena koka māja ar tornīti Brīvības un Pērnavas ielas stūrī, Hamaņu muiža Slokas ielā ut.t. Kādreiz Rīgas zaudējumi vismaz nonāca ziņās. Bet tagad tie ir kļuvuši par ikdienišķu un pašsaprotamu lietu. Skumji.

Citi autora darbi