Dalailamas vizītes laikā tika organizētas īpašas tikšanās inteliģences pārstāvjiem - uz tām ieradās gan kultūras darbinieki, gan reliģisko un sabiedrisko organizāciju, gan izglītības iestāžu pārstāvji. Izrādās, Latvijā inteliģence - tie pārsvarā ir vīrieši.
Izrādās, Latvijā ir tikai pāris inteliģences pārstāvju-sieviešu 14

Uz vienu no pasākumiem tika aicināta arī PROVIDUS direktore Dace Akule. Kā redzam fotogrāfijā, tajā piedalījās 11 vīrieši un 2 sievietes.

Pasākumu lieliski ilustrē citāti no medijiem:
Tā nu sakrīt, ka vārdos minēt vērts bija tikai dažus vīriešus, pārējie nokļuva pozīcijā "citi".
Līdzīgi noritēja arī tikšanās Saeimas Tautsaimniecības komisijā, uz kuru tika aicināti gan deputāti (te gan jāsaka, ka nākt varēja tiešām jebkurš deputāts), gan izvēlēti inteliģences pārstāvji. Lai gan konkrēts apmeklētāju skaits un sadalījums nav zināms, te būs fotogrāfijas no pasākuma, kas ļauj apjaust, kas tajā tika aicināts piedalīties. (no PROVIDUS ļoti līdztiesīgi aizgāja Reinis Āboltiņš un Iveta Kažoka). Zemāk redzami ekrānšāviņi no LETA fotoarhīva:




Es saprotu, ka tās vienkārši ir sekas tam, ka neviens nedomā dzimumu līdztiesības kategorijās, plānojot pasākumus, kā arī
A) tas ir "čomu pasākums", kad organizētāji vīrieši saaicina tos, kurus zina labāk un viņi zina labāk citus vīriešus
B) sieviešu - inteliģences pārstāvju vienkārši Latvijā ir ļoti maz (kam es vienkārši neticu!)
D) sievietes - inteliģences pārstāves vispār mazāk aicina (palūkojaties uz, piemēram, pasākuma "Kāpēc nācijām izdodas?" programmu, kurā nav nevienas sievietes) runāt pasākumos un medijos, viņas ir mazāk redzamas un līdz ar to arī mazāk zināmas, no kā izriet punktā A minētais
E) Patiesībā tika uzaicināts vairāk sieviešu, bet viņas nevēlējās ierasties (atkal jau neticu)
Tomēr es ticu, ka cilvēku sastāvs varēja būt arī cits. Kuras sievietes, jūsuprāt, vēl bija pelnījušas kā inteliģences pārstāvji satikties ar Dalailamu?
Projekts „PROVIDUS - valsts partneris politikas plānošanas un veidošanas procesā” tiek īstenots, izmantojot EUR 12 710 piešķīrumu no Islandes, Lihtenšteinas un Norvēģijas ar EEZ finanšu instrumenta un Norvēģijas finanšu instrumenta starpniecību. Projekta mērķis ir ir dot ieguldījumu kvalitatīvas politikas īstenošanā Latvijā, īpašu uzmanību pievēršot valsts attīstībai labas pārvaldības un līdzdalības demokrātijas jomās.
Projektu finansiāli atbalsta Islande, Lihtenšteina un Norvēģija. Šis raksts ir izdots ar Eiropas Ekonomikas zonas finanšu instrumenta un Latvijas valsts finansiālu atbalstu. Par raksta saturu atbild raksta autors.

Komentāri (14) secība: augoša / dilstoša
Cepšanās par neko. (Konkrētajam pasākumam manās acīs nozīmes nav nekādas, un tāpēc varu šo rakstu skatīt kā "vienkāršas pārdomas par pasākumu "ikss" ", bez emocijām un "savējā skatu punkta aizstāvēšanas". Vienīgi - arī pati persona, kura ieradās Latvijā, nebija "bezdzimuma būtne". Ja gribam vienlīdzību (pa dzimumiem, kā tagad modīgi saka, dženderiem), tad visur jāierodas abu dzimumu, teiksim, dalailamām, prezidentu pārim-viņš un viņa, premjeru komplektam- vin''s un viņa. (Kad būs mūs apciemojusi "dalailama- sieviete", tad arī parunāsim :) . Vēl gan, protams, vēlams, lai augsto viesu/viešņu "divdzimumu komplekts" sastāvētu no mazākumtautību pārstāvjiem, būtu dažādas ādaskrāsas, arī ar īpašām vajadzībām, laucinieks un pilsētnieks, bezbērnu un vienlaikus daudzbērnu un bezdarbnieks/-ce, skolēns, mazais uzņēmējs.
Un tad tikai varam ķerties pie auditorijas sastāva.
Bet - kādēļ vienus presē nosauc, bet otrus nē- vai tik ļoti ir nepieciešams "zīmēties"? Izcelt savu personību? Neesmu dalailamas uzskatu sekotāja, bet ir priekšstats, ka vismaz vārdos šī ideoloģija(ticība?) iestājas par to, lai dzīvotu rāmi ar pašcieņu, sevi neizrādītu, vienvārdsakot- "nelektu acīs". :))
Manuprāt, uzaicināti tika tie, kas var kaut ko pateikt, nevis vīrieši vai un sievietes..
Vienkārši iedomājos, kas notiktu, ja tiktu uzaicināti proporcionālu pareizi- no dažādā reliģiskām konfesijām (kāpēc " jauno paaudzi" apgāja), dažādu tautību (kāpēc nebija čigānu?), ādas krāsu (kāpēc nebija aizātu?), dažādu sociālo slānu *kāpēc nebija gatera strādnieku). Un kur nu vēl daudzbērnu māmiņas, otrādi orientētie, pensionāri, jaunatnes pārstāvji...
Pēc Curikas - tas būtu korekti- tik vai tikšanās varētu notikt?
Teicams blogs. Pasakuma "Kapec nacijam izdodas" organizatoriem jau gatavoju vestuli, lai izteiktu izbrinu kapec truka komptento sieviesu perspektiva. Es domaju, ka sie pasakumi ir indikators, kas mums gaida 2014. gada velesanu cinas. Bus viru cinas, viri dos viriem naudu startam velesanas
ko var gribēt, ja dalailamas ir vīrieši, tāpat, kā pāveti.
Vai tad par dzimumu līdztiesību nav patīkamāk cīnīties gultā?
Dzimumu līdztiesības diskusijās, manuprāt, vienmēr jācenšas atcerēties to, ko tik daudzkārt savas vizītes laikā atkārtoja Dalailama - ka mēs visi esam cilvēki. Protams, ir svarīgi neaizmirst par dzimumu līdztiesības principiem (lasi - lai pasākumu runātājos, auditorijā, darbavietā, utt.), lai nebūtu tendence izvēlēties par labu vienam dzimumam, otru diskriminējot. Taču nevaram arī krist otrā galējībā - izvēlēties par labu kādam cilvēkam primāri dzimuma dēļ. Izvēlē pirmajā vietā jābūt kvalifikācijai, bet komplektējot komandas, jāpieliek pūles, lai kvalificēto pulkā nebūtu nepamatota kāda dzimuma dominance.
Dalailamas tikšanās, kurā piedalījos arī es, dod materiālu pārdomām, vai organizatori centās domāt šādās kategorijās, un vai gala rezultāts (2 sievietes 13 cilvēku vidū) ir bijis vadīts vai nejaušs - varbūt organizatoru aicinātās inteliģences pārstāves - sievietes nevarēja piedalīties (saprotu, ka aicināto vidū bija Vaira Vīķe-Freiberga), bet varbūt dalībnieku kopumu ietekmēja arī 'savējo' saaicināšana pēdējā mirklī. Te es domāju esošo/bijušo Rīgas Laika komandas bloku, kuram (pēc LU rektora Auziņa un arhibīskapa Vanaga) katram individuāli tika dots vārds pirms tam, kad pie iespējas varēja tikt 'citi' (es, Tieslietu ministrs, Indiešu kopienas pārstāvis). Radās nelāga nevienlīdzības sajūta (ka daži ir svarīgāki par citiem), un tāpēc dažiem tiek dots vārds individuāli (tātad, viņi acīmredzot būtu spējīgāki uzdot kādu gudru jautājumu vai inteliģentāk izpaust savas pārdomas pēc Dalailamas teiktā), kamēr pārējo smadzeņu kapacitāte (organizatoru vai pasākuma vadītāja acīm) tiek novērtēta zemāk, tātad, viņi nav pelnījuši individuālu iespēju aktīvi piedalīties (lasi - izņemot tos, kas rāvās pie vārda, kad tika dota iespēja 'citiem' ielūgtajiem).
Lielisks materiāls pārdomām katram pasākumu rīkotājam, arī mums - par to, kā vērtējam cilvēkus t.sk. dzimumu, vecumu u.c. perspektīvās.
Ja sievietes grib pieradities, ka pilda tadas pasas funkcijas kaa citas, tad, lai atver durvis viriesiem un palaiz pa prieksu, var ari sevi pieradit meza darbos koku cirsanaa un zagesana. Var ari kada metalrupnieciba pastradat. Kadel uzreiz uz tusiniem ar Daleulamu jaskrien?
kur ir loģika? kā fiziski smags darbs ir siasitīts ar inteliģenci? vēl dīvaināk - kā durvju atvēršana ar to saistās?
Domaju, ka pietiek sieviesu.
Tas, ka vienā bildē no trīspadsmit cilvēkiem ir tikai divas sievietes ir interesants fakts. Bet vēl interesantāks ir tas, ka nevienā no tiem pasākumiem, šķiet, nebija neviena cilvēka ar nelatvisko uzvārdu. Interesanti, ko autore varētu par šo pateikt.
O, dārgais "b", no kura laika Latvijas inteliģencei pieskaita cilvēkus ar nelatviskiem uzvārdiem? Mums ir tikai nacionālā inteliģence. Punkts.
Es domāju, ka sievietes nav orientētas uz "tusēšanu", kaut viņām tas tipiski tiek piedēvēts, - ar darbiem aizkrāvušās vienīgajā brīvajā brīdī izskrien kaut ko nopirkt bērnam, jo vakarā jau nav laika. Zinu, ka ir tādas, kas uz publisko lekciju negāja, jo domāja, ko tad tur ar bērnu... Līdz ar to jautājums, vai vīrišķīgā publiskā telpa vispār ir gatava pieņemt tādu skrienošu sievieti ar bērnu. Kam jāpiekrīt - ka vismaz Saeimā vārda došana jautājumiem kungiem (no savas vietas gan neredzēju vai bez deputātēm tur maz kāda dāma bija vēl) gan bija diezgan tendencioza. No otras puses - kas tad mums liedz piecelties un pajautāt, ja tā gribas. Varbūt sievietes vairāk domā nekā izrādās ar pārgudru jautājumu konstruēšanu (atkal jau pretēji stereotipiem:))?
Cool, Linda, paldies: īsta fotoanalīze , un kritiska turklāt: bildes runā izcili: ieraudzīju 1/4 un pusi savas sejas arī.
Mediji laikam nemin arī kāda ļoti artikulēta inteliģenta izgāšanos nofotografētajā tikšanās reizē attiecībā uz korelāciju starp odiem un budismu? Bet īsti neesmu pasekojosi, un arvien pieļauju, ka man nav taisnība...
Par budismu un feminismu domāju ne pretstatu ( izplatīts viedoklis budisma ekspertu vidē), bet tīklveida un "pieskārienu" attiecībās. Par satikšanos starp racionālismu un maigumu, bez dzimtes kategorijām šajā teikumā:)
Jāni Bediķi, Jūsu komentārs dzēsts, jo tas neatbilst priekšstatiem par iecietīgu un kvalitatīvu diskusiju.